an animated film by

Claudius Gentinetta 

animation 

Cécile Brun

Arzu Saglam 

Claudius Gentinetta                            

sound design and music  

Peter Bräker  

lap steel guitar

Claude Kaiser                                       consulting

Marcel Ramsay

Rafael Sommerhalder

Michael Frei

Karin Schwarzbek

graphic design

Alberto Vieceli

sound endmix

Florian Eidenbenz

Magnetix


production/distribution/sales

gentinettafilm © 2018     

mail@gentinettafilm.ch

in co-production with

Schweizer Radio

und Fernsehen 

SRG SSR

redaktion

Gabriela Bloch Steinmann


screening version

DCP; 1:1.85; stereo mix 5.1

3‘40 minutes; no dialogue


financial support by

Federal Office of Culture (DHA)

Switzerland

Zürcher Filmstiftung, Switzerland

Schweizer Radio und Fernsehen

SRG SSR

SYNOPSIS


In einem Feuerwerk von digitalen Selbstportraits wurden Hunderte von idyllischen, peinlichen und schrecklich verstörenden Selfies zu einer einzig-artigen Kurzfilmkomposition arrangiert.

Die künstlerisch nachbearbeiteten Einzelbilder ziehen sich zusammen zu einem schauerlichen Grinsen, das den Abgrund menschlicher Existenz über-strahlt.


In a veritable firework display of digital selfport-raits, hundreds of quaint, embarrassing and dread-fully disturbing selfies were arranged in a unique short film composition. Single photos, artistically reworked, consolidate to form a ghastly grin that outshines the abyss of human existence.


Un feu d’artifice d’autoportraits où des centaines de selfies idylliques, affligeants ou terriblement inquiétants sont agencés en un court-métrage      à la singulière composition. Artistiquement re-travaillées, les photos individuelles se fondent en un terrifiant rictus qui éclaire l’abîme de l’existence humaine.


LOGLINE


SELFIES ist ein Feuerwerk von grinsenden Menschen die sich in den Abgründe des menschlichen Daseins verlieren. Eine rasante Selfie Reise rund um die Welt. Ein Einblick in den alltäglichen Porträtier - Wahnsinn


SELFIES is a fireworks display of grinning people who lose themselves in the abysses of human existence. A selfie race around the world. A view on people’s every-day obsession with portraying themselves.

WATCH SELFIES TRAILER

WORLD PREMIERE

71st Locarno Festival. National competition of the Pardi

di domani section, Switzerland 01.08.2018 – 11.08.2018

www.pardo.ch

DIRECTORS STATEMENT


Mein Film bewegt sich an der Grenze zwischen Alltag und Kultur. Ob wir wollen oder nicht:

Selfies wurden zu einem zentralen und kultur-übergreifenden Moment unserer Alltagskultur. Otto Normalverbraucher lebt damit genauso wie die Starlets und Flüchtlinge. Die Art der Inszenierung der Portraits lebt von Zitaten und Referenzen anderer Bilder. Mein Film bewertet die Portaitier-ungswut unserer Zeit nicht. In dem ich das Publikum mitnehme auf diese atemberaubende Bilderreise, wo mit unerwünschten Neben-wirkungen gerechnet werden muss, möchte ich einen neuen Blick auf dieses zeitgenössische globale Kulturphänomen werfen.


My film is a walk between everyday life and culture. Whether we want it or not: selfies have become a major, cross-cultural aspect of everyday life. Joe Public is as much a part of this as are starlets and refugees. Staging the self-portraits is based on other people’s quotes and on referencing existing images. My film is not a valuation of the self-portraying craze of our times. Rather, I am taking my viewers on a dizzying journey of images that may have unwanted side effects, and offer them a new perspective of this current cultural phenomenon across the globe.

HINTERGRUND


Selfies sind das charakteristische Phänomen unserer Zeit: unabhängig von Geschlecht, sozialer Schicht oder kultureller Zugehörigkeit knipsen und filmen sich die Menschen aller Länder in alltäglichen und unmöglichen Situationen. Das momenthafte und partikulare Ereignis des Augenblicks wird durch den Transfer ins Internet zu einem zeit- und grenzenlosen Dokument.

Selfies sind somit längst mehr als hübsche Erinnerungsfotos fürs Familienalbum, sie dok-umentieren das eigene Leben wie auch das von allen anderen. Selfies halten nicht nur inszenierte Glücksmomente fest. Wie eine kurze Internet-recherche schnell klar macht, betreffen sie ebenso sehr die dunkle Seite der Conditio Humana. Es entsteht ein Voyeurismus, der weitgehend unab-hängig vom fremden Blick ist. Über Selfies definiert man sich selbst. Selfies stiften die neue Identität.


BACKGROUND


Selfies are the typical phenomenon of our times: regardless of gender, social standing or cultural background, people around the globe film and take snapshots of themselves everywhere, whether in daily situations or impossible predicaments. What ususally is a fleeting event, a moment caught in time, is transferred to the internet and becomes a timeless document across borders. Selfies have become much more than pretty photos for the family album; they are a witness to a person's life and the lives of others. Selfies don't just capture staged moments of happiness. As research on the internet quickly revealed, they also document the dark side of the human condition. This creates a kind of voyeurism that is largely independent from an onlooker's gaze; with selfies, you define yourself. With selfies, you reinvent yourself - they are your new identity. 


more information about the film


SELFIES english press kit.pdf


SELFIES german press kit.pdf

           

FILMFESTIVALS 2018


Fantoche 16. Internationales Festival für Animationsfilm

Swiss and international competition, Baden, Switzerland

04.09.2018 – 09.09.2018

Fantoche


Animatou International Animation Film Festival

Swiss and international competition, Geneva, Switzerland

05.10.2018 - 13.10. 2018

Animatou


Filmets 28th Badalona Film Festival

International competition and in opening ceremony, Barcelona, Spain

19.10.2018 - 28.10.2018

Badalona


Fenetres sur court 23e festival internationl du court métrache de Dijon, animation night, France

23.11.2018.

fenetres-sur-courts